- kształtowanie postawy asertywnej
- rozwijanie umiejętności asertywnej komunikacji, zachowania, działania
- autodiagnoza poziomu asertywności
- wzmocnienie poczucia pewności i spokoju w trudnych sytuacjach interpersonalnych
- podniesienie umiejętności panowania nad emocjami
- wzmocnienie pozytywnych więzi w zespole
1. Wprowadzenie w teorię asertywności
- wyjaśnienie zasad zachowania asertywnego
- asertywność a zachowania alternatywne - wzory zachowań
- postawy życiowe charakteryzujące zachowania asertywne, agresywne i bierne
- wyrażanie różnych form sprzeciwu i emocjonalnej ekspresji (odmawianie, zaprzeczanie, wyrażanie gniewu, złości itp.)
- wyrażanie własnego zdania i opinii
- ja jestem w porządku - ty nie jesteś w porządku
- ja nie jestem w porządku - ty jesteś w porządku
- ja nie jestem w porządku - ty nie jesteś w porządku
- ja jestem w porządku - ty jesteś w porządku
- znaczenie umiejętności asertywnego zaznaczania własnych granic
- rozpoznawanie i respektowanie granic drugiej strony
- poznanie i akceptacja praw asertywnych
- obrona własnych praw
- radzenie sobie z zachowaniami inwazyjnymi
- wyrażanie różnych form emocjonalnej ekspresji (zaprzeczanie, wyrażanie gniewu, złości itp.)
- radzenie sobie z zachowaniami inwazyjnymi
- wyrażanie własnego zdania i opinii
- asertywne wyrażanie próśb
- asertywne mówienie NIE
- asertywne przyjmowanie krytyki
- asertywne wyrażanie niezadowolenia i obrona własnych granic
- asertywne wyrażanie gniewu i złości
- gaszenie agresji u rozmówcy
- precyzowanie problemu klienta, przełamywanie jego oporu
- trudny klient - klient zdenerwowany, klient agresywny, klient nieuczciwy
- reagowanie na uzasadnione i nieuzasadnione obiekcje
- radzenie sobie z manipulacją, presją i naciskiem ze strony klientów, reagowanie na agresywne zachowania
- reklamacje
- respektowanie ustaleń
- przekazywanie klientom „złych wiadomości” (np. opóźnienia w realizacji zamówień, brak asortymentu, wyższa cena...)
- windykacja należności
- inne
- precyzyjne ustalenie źródła problemu – zbieranie informacji
- przekazanie informacji o możliwościach
- generowanie rozwiązań
CZAS REALIZACJI WARSZTATU:
2 dni (18 jednostek dydaktycznych)