1. Podstawowe zadania stojące przed menedżerem:
- umiejętności i cechy „dobrego kierownika”
- źródła autorytetu
- próba dokonywania „autodiagnozy” (moje mocne i słabe strony jako przełożonego).
2. Efektywna komunikacja jako priorytetowe narzędzie zarządzania
- zasady dobrej komunikacji
- przebieg procesu komunikacji
- zakłócenia komunikacji
3. Komunikacja i informacja w organizacji
- sprawny przepływ informacji jako warunek efektywnej współpracy
- przebieg komunikacji jedno- i dwustronnej
- znaczenie komunikacji pionowej i poziomej
- wewnętrzne Public Relations i jego wpływ na identyfikację pracowników z firmą
4. Komunikowanie się z zespołem
- znaczenie dobrego przepływu informacji w pracy zespołu
- porozumiewanie się lidera z grupą
- stawianie celów
- blokady w komunikowaniu się i zamiana ich na efektywne sposoby przepływu informacji
- informacje zwrotne w zespole dotyczące oceny pracy
- umiejętność słuchania
- sztuka przekonywania
- kompetencje społeczne podwyższające jakość komunikacji w firmie
5. Interakcyjny model kierowania:
- interakcyjny model kierowania podwładnymi oraz zespołem
- charakterystyka stylów kierowania wg koncepcji Paula Hersey’a i Kennetha Blancharda (styl nakazowy, konsultacyjny, partycypacyjny, delegujący)
- analiza korzyści i strat związanych z zastosowaniem poszczególnych stylów
- analiza warunków skuteczności poszczególnych stylów
- diagnoza własnych preferencji, co do określonego stylu kierowania
6. Podstawy motywowania pracowników
- rozpoznawanie indywidualnych czynników motywujących (kierownika i pracowników) – lista potencjalnych motywatorów
- motywowanie a styl zarządzania
- kwestionariusz motywacji
- sytuacje sprzyjające nagradzaniu i sprzyjające karaniu
- efektywne i nieefektywne pochwały
- efektywne i nieefektywne kary
- narzędzia wywierania wpływu na pracowników
- konsekwencje braku systemu motywowania dla efektywności pracy zespołu i organizacji