1. Zmieniająca się organizacja – elastyczność współpracy między pracownikami w różnych lokalizacjach
- co wywołuje zmiany w organizacji?
- istota i rodzaje zmian w organizacji
- dotychczasowe doświadczenia organizacji w aspekcie wymiaru stabilizacja - zmiana
- elastyczna współpraca w ramach firmy – wypracowanie głównych założeń modelu komunikacji
2. Efektywna komunikacja jako priorytetowe narzędzie zarządzania w okresie wprowadzania zmian
- przebieg procesu komunikacji w firmie i główne przyczyny jego zablokowania
- komunikacja i informacja w organizacji
- przebieg komunikacji jedno- i dwustronnej
- znaczenie komunikacji pionowej i poziomej - konflikt oraz obniżenie efektywności pracy jako konsekwencja zablokowanego przepływu informacji
3. Model procesu zmian K.Lewina i E.H.Scheina w odniesieniu do zmian zachodzących
- przygotowanie do zmian (analiza wewnętrznego i zewnętrznego rynku zmian)
- budowanie kultury zmian
- budowanie wspólnej wizji, zaangażowanie, plan zmian, przewidywanie oporu, umacnianie
- struktura działań związanych z wprowadzaniem zmian w przedsiębiorstwie
4. Rola menedżera w procesie wprowadzania zmian
- odpowiedzialność za ludzi
- odpowiedzialność za procesy
- podawanie celów zmiany
- informowanie
- motywowanie
- monitorowanie
- inne
5. Komunikowanie pracownikom trudnych zmian
- dopasowanie sposobu komunikowania do osobowości pracownika i wprowadzanej zmiany
- podawanie celu przeprowadzanej zmiany (zarówno osobie zwalnianej jak i zespołowi, który pozostaje)
- komunikowanie trudnych zmian
- mówienie o konsekwencjach zmian
- angażowanie kadry średniego szczebla zarządzającego do pomocy menedżerom w okresie wdrażania zmian
6. Zmiana odpowiedzialności
- jakie są jej cele?
- pokazanie atutów i rezerw wprowadzanej zmiany
- zmotywowanie pracownika do przekazania części poprzedniej odpowiedzialności innej osobie w sposób efektywny
- egzekwowanie trzymania się ustaleń dot. odpowiedzialności i nie angażowanie się w projekty za które odpowiedzialność oddaliśmy
7. Zmiana a styl zarządzania
- jak wdrażać wizję zmian ( na bazie analizy strategicznej SWOT )
- przewidywane konsekwencje zmian
- analiza struktury działań związanych z wprowadzeniem zmian w przedsiębiorstwie
- na jakim etapie zmian, na jakim etapie dojrzałości zespołu stosować jaki styl zarządzania (wg Blancharda)
8. Zespół w sytuacji zmian
- syndrom myślenia grupowego
- elastyczność podejmowania ról
- pozytywne przeformułowania
- radzenie sobie z emocjami w sytuacjach trudnych
- rozwijanie umiejętności współpracy w sytuacjach pozornie niesprzyjających zespołowości
- kooperacja między teamami w ramach organizacji