1. Outplacement jako narządzie w rękach pracodawcy dbającego o pracowników i firmę
2. Prawne aspekty dotyczące zwolnień grupowych
- konieczność konsultacji ze związkami zawodowymi i ustalenie kryteriów zwolnień
- zachowanie okresu wypowiedzenia lub odszkodowanie za jego skrócenie
- odprawa pieniężna uzależniona od stażu pracy w firmie
3. Możliwe formy pomocy firmy dla zwalnianych pracowników
- wpływ aktywnej pomocy firmy na postawy pracowników
- współpraca z agencją pośrednictwa pracy
- pomoc w przygotowaniu CV oraz rozmowy kwalifikacyjnej
- pomoc w założeniu działalności gospodarczej
- współpraca z urzędem pracy (oferty pracy i szkolenia)
- inne
4. Komunikowanie trudnych decyzji
- przezwyciężanie barier przez proces przygotowania
- efektywna struktura komunikacji trudnej decyzji
- argumentacja trudnych decyzji
- asertywność
- rodzaje komunikacji: jednostronna i dwustronna – jak angażować pracownika w trudną rozmowę
- czynniki komunikacji: dlaczego, jak, otoczenie, czas
- przekaz werbalny i jak go wzmacniać aspektami niewerbalnymi
5. Psychologiczno-społeczne aspekty zwolnień
- reakcje na utratę pracy i jak sobie z nimi radzić
- emocje jako część procesu komunikowania również po stronie zwalniającego
- radzenie sobie z manipulacją, presją i naciskiem ze strony pracownika
- plotki, intrygi, gry psychologiczne – jak sobie z tym radzić
- kreowanie i wspieranie konstruktywnych postaw w zespole w sytuacjach nowych
6. Przygotowanie do spotkania z pracownikiem
- techniczne: dokumenty
- organizacyjne: miejsce, czas
- interpersonalne: przewidywanie zachowań i zapobieganie
7. Formy przeprowadzania rozmów z pracownikami – praca z case study, symulacje z kamerą video
- grupowe
- zalety i zagrożenia
- struktura informacji – co musi zostać powiedziane, co jest ważne dla pracownika a co dla pracodawcy
- „trudne" postawy uczestników grupy i jak sobie z nimi radzić
- „gaszenie" agresji na spotkaniu z grupą osób - indywidualne
- zalety i zagrożenia
- struktura informacji – co musi zostać powiedziane, co jest ważne dla pracownika a co dla pracodawcy
- indywidualizacja kontaktu interpersonalnego
- rozmowa separacyjna
- radzenie sobie w sytuacjach trudnych - udział świadka w czasie rozmowy
- aspekty prawne
- spójna strategia rozmowy - strategie radzenia sobie w sytuacjach trudnych ze zwalnianym pracownikiem