1. Podstawy motywowania pracowników
- rozpoznawanie indywidualnych czynników motywujących (kierownika i pracowników) – lista potencjalnych motywatorów
- motywowanie a styl zarządzania
- kwestionariusz motywacji
- sytuacje sprzyjające nagradzaniu i sprzyjające karaniu
- efektywne i nieefektywne pochwały
- efektywne i nieefektywne kary
- narzędzia wywierania wpływu na pracowników
- konsekwencje braku systemu motywowania dla efektywności pracy zespołu i organizacji
2. Kontrolowanie pracowników i delegowanie zadań:
- umiejętność diagnozowania dojrzałości podległych sobie pracowników (kwestia właściwego doboru zadań)
- różne style i sposoby kontrolowania i delegowania zadań
- delegowanie zadań a delegowanie uprawnień
- umiejętność dostosowania sposobu przekazywania zadań do poziomu dojrzałości pracowników (sposoby sprawdzania zrozumienia)
- analiza skutków niewłaściwego sposobu kontrolowania lub delegowania zadań (skutki nadmiernej kontroli, zbyt małego nadzoru, przedwczesnego pozostawiania pracownika, zbyt łatwych i zbyt trudnych zadań)
3. Ćwiczenie umiejętności diagnozowania poziomu rozwoju pracowników w kontekście plastycznego stosowania różnych stylów kierowania – sesja video.
4. Reguły stosowania technik modyfikowania zachowań
- nie nagradzaj wszystkich jednakowo
- pamiętaj, że brak reakcji również może modyfikować zachowanie
- nie zapomnij powiedzieć podwładnym, co mogą zrobić, aby uzyskać wzmocnienie
- powiedz podwładnym, co robią źle
- nie udzielaj kary w obecności innych
- bądź sprawiedliwy
5. Proces informacji zwrotnej
- dlaczego informacja zwrotna jest istotnym narzędziem zarządzania
- jak przekazywać informację zwrotną
- jak przyjmować informację zwrotną
- błędy popełniane w przekazywaniu informacji zwrotnej
- rola informacji zwrotnej dla pracownika i przełożonego
6. Dziesięć narzędzi przekazywania konstruktywnego feedbacku
- analiza aktualnej sytuacji (na czym polega problem?)
- określenie celów i planowanych rezultatów
- regulowanie skali odbioru
- kreowanie właściwej atmosfery
- skuteczne komunikowanie
- opisz zachowanie, które chcesz zmienić
- opisz pożądane zachowanie
- wspólne poszukiwanie rozwiązań
- zasady przekazywania informacji zwrotnych
- osiąganie porozumienia