1. Efektywna komunikacja jako priorytetowe narzędzie zarządzania
- zasady dobrej komunikacji
- przebieg procesu komunikacji
- zakłócenia komunikacji
2. Komunikacja i informacja w organizacji
- sprawny przepływ informacji jako warunek efektywnej współpracy
- przebieg komunikacji jedno- i dwustronnej
- znaczenie komunikacji pionowej i poziomej
- wewnętrzne Public Relations i jego wpływ na identyfikację pracowników z firmą
3. Jak efektywnie stosować zasady komunikacji werbalnej w kontakcie z współpracownikami?
a. jak mówić, by być dobrze odbieranym
- długość zdań, wypowiedzi
- ustalenie celu, przedmiotu rozmowy
- konstrukcja wypowiedzi
- jakich zwrotów i słów używać a jakich nie
- nawyki językowe, skróty myślowe
- modulacja głosu, dykcja
- budowanie atmosfery kontaktu
b. zadawanie pytań: jak, jakie, kiedy i dlaczego zdawać pytania?
- pytania otwarte
- pytania zamknięte
c. słuchanie i wyrażanie zrozumienia
- techniki aktywnego słuchania: ośmielanie; dostrojenie; cierpliwość; parafraza; podsumowanie
4. Budowanie kontaktu i dobrego porozumienia z pracownikami na poziomie komunikacji niewerbalnej
- proksemika (dystans fizyczny)
- kontakt wzrokowy
- postawa ciała
- mimika i gesty
- wygląd zewnętrzny
- dostrajanie się
- spójność komunikatów werbalnych i niewerbalnych preferowane modalności sensoryczne w czasie rozmowy
- preferowane modalności sensoryczne w czasie rozmowy i ich wpływ na klienta
5. Sylwetka lidera
- cechy i osobowość skutecznego przywódcy
- źródła autorytetu
- budowanie i wzmacnianie swojej pozycji w oczach zespołu
- podstawowe funkcje zarządzania
7. Komunikowanie się z zespołem
- znaczenie dobrego przepływu informacji w pracy zespołu
- porozumiewanie się lidera z grupą
- stawianie celów
- blokady w komunikowaniu się i zamiana ich na efektywne sposoby przepływu informacji
- informacje zwrotne w zespole dotyczące oceny pracy
- umiejętność słuchania
- sztuka przekonywania
- kompetencje społeczne podwyższające jakość komunikacji w firmie
Czas realizacji warsztatu:
2 dni (18 jednostek dydaktycznych)